a programról |
A program -leegyszerűsítve
a működési elvét- nyomató-elven működteti a cnc-gépet. Soronként halad, mint ahogy a
nyomtató is dolgozik a papírra. A képen látható kép szolgál
példaként, mint a beviteli anyag a programba. Helyes programbeállítás esetén
ezt kapjuk eredményül: Ezzel remélem sikerült is
nagyvonalakban az olvasó lelki szemei elé tárni, hogy milyen esetekben alkalmazható
a program ! A számtalan beállítási lehetőségnek
köszönhetően alkalmazható sokféle szerszámmal felszerelt gépre. (maró, lézer…) |
|
Fő jellemzők a programról: - g-kód ismeretek nélkül,
könnyen kezelhető felülettel 2 bites BMP képek marására készült - bármilyen step/dir vezérlőelektronikával
kompatibilis - végállások érzékelése nincs beépítve,
erre oda kell figyelni munka közben |
Rendszerkövetelmény: valamilyen DOS
rendszer, vagy Windows 95/98/ME indítólemez !
Legalább
egy 80 Mhz proc.órajelű
számítógép
LPT port
Telepítés : tetszőleges
könyvtárba másolható
A program „helpjéből” sokminden kiderül (dos-ékezetprobléma miatt nem
használok ékezetet):
Fomenu: Valaszthatok a lehetosegek, es
a tengelyeket is itt lehet a kivant helyre pozicionalni a kurzormozgato nyilakkal. Tengely-gyorsasag kalibralasa soran
itt meggyozodhetunk munka kozbeni
muko- desukrol. A beallitasokban fellelheto
,hogy 6-fele sebesseg-mintat kell allitani. 1. X-tengely
pozicionalaskor (amikor Z-tengely
fent van) 2. Y-tengely
pozicionalaskor (amikor Z-tengely
fent van) 3. X-tengely
maraskor (amikor Z-tengely
lent van) 4. Y-tengely
maraskor (amikor Z-tengely
lent van) 5. Z-tengely
felhuzasi sebessege 6. Z-tengely
leengedesi sebessege Az ujonnan
beallitott sebessegertekeket
rogton ki lehet probalni
a FOMENUBOL ,es ha modositasra szorul valamelyik tengely
,akkor innen konnyuszerrel lehet megnyitni a beallitasokat. Ugyanigy a Z-tengelyt fel-le mozgatva Q-A -val a munka kozbeni felhuzasi- leengedesi sebessegek helyessegerol
gyozodhetunk meg. -J- Megnyomasaval
atvalthato hogy az X-Y tengelyek a sebesseg-probalgatasok soran a munkakozbeni pozicionalo,
avagy a marasi sebessegertekeket
hasznalja. -S- Egy 'gyorstesztet' vegezhetunk a marasi
mechanizmus mukodeserol.
Leengedi a marofejet, majd felhuzza, mindezt a munka kozbeni
marasra
vonatkozo beallitasokkal.
Ezaltal konnyen, es gyorsan meggyozodhetunk
hogy hosszutavon, egy nagy munka elinditasa elott hogyan fog
viselkedni
a z-tengely. +/- Gombokkal lehet beallitani azt a tavolsagot
hogy 1 tengelymozgatas-pa-
rancs mekkora tavolsaggal
mozditson a tengelyeken. Munka elinditasa
elott a marofejet a gravirozni kivant felulet jobb felso sarkara kell pozicionalni. ---------------------------------------------------------------------------- Munka: Miutan a gravirozni kivant
felulet jobb felso sarkahoz van pozicionalva a marofej, az -M- megnyomasa utan elindul a munka. A bmp-kepet
latni fogjuk egesz munka
alatt, alapbol szurke szinben. A kimarasok
atesett pontok folyamatosan szinezodnek
at feherre. Az egesz munkafolyamatrol folyamatosan latunk visszajelzest,
statisztikat. Lehetoseg van a munka alatt a Z-tengelyen korrigalni.Q, es A gomb megnyoma- saval a Z-tengely fel/avagy lentebb mozog
kivant lepessel. A munka megszakitasaval
a tengelyek visszaallnak kezdopontra. ---------------------------------------------------------------------------- Teszt-kep marasa: Egy munkafolyamatot hajt vegre egy olyan szandekosan
kicsire meretezett keppel, amiben megvannak azok a kepi elemek (fuggoleges vonal, vizszintes vonal, pepita), amik a kigravirozott feluleten szamunka visszajelzest adhat- nak a beallitasok helyessegerol,
es ralatast mutatnak a
majdani 'nagy-munka' minosegerol. A 'nagy-munka' alatt pl. egy tobb oras ,nagyfelbontasu fenykepet ertek. Mielott azt elinditjuk,
javaslom lefuttatni ezt a teszt-kep marast ! Munka elott ,es
utan lathato a kepernyon az a ponthalmaz, amit viszont kell latnunk a gravirozott feluleten. Tanulmanyozzunk hosszasan a teszt soran kimart
pepitat, fuggoleges-,es viz- szintes vonalat, erdemes
idot szentelni a MAROFEJATMERO, es
a CSUSZTATAS nevu ertekek (beallitasban) helyes beallitasaval, mivel ezek fogjak leginkabb meghatarozni az elkeszult kep
minoseget. Ezert keszult, erre ajanlom
ezt a teszt-kep maras fukciot. ---------------------------------------------------------------------------- Kep megtekintese: Pusztan elovigyazatossag vegett erdemes meggyozodni itt hogy valoban a
helyes kepet allitottuk-e be munka elott. A kepet lehet kicsinyitni/nagyitani, mozgatni. ---------------------------------------------------------------------------- Felbontas-kalkulator: Egy egyszeru
szamitast vegez a munkank legelso fazisanak megkonnyiteseert. A leendo gravirozott felulet ismerete ,es a beallitasokban meghatarozott MAROFEJATMERO nagysaga
alapjan szamolja ki , hogy a kepszerkeszto progra- munkban mekkora legyen a bmp kep merete. ---------------------------------------------------------------------------- Beallitasok: Itt a beallitasokat
tartalmazo fajl-t lehet modositani egy specialis szovegszerkeszto kornyezetben. ---------------------------------------------------------------------------- Probaltam rendbeszedni a leglenyegesebb
dolgokat: Egy munka elkeszitese
tetelesen: 1. Meg kell hatarozni
mekkora feluletet szeretnenk
gravirozni, es milyen
fel-
bontassal. A marofej
atmeroje fogja meghatarozni
a felbontast !
Nagyon fontos ez a meret-marofej-felbontas
arany, ezeket pontosan be kell
allitani.
Legeloszor is a gravirozott
felulet pontos meretenek ,es
a marofejunk at-
merojenek (pontosabban hogy mekkora pontot
mar az anyagon a fej)
ismerete utan, tudjuk kiszamolni
hogy mekkora pixelmeretu bmp-t
kell majd
szerkesztenunk kepszerkeszto
programok segitsegevel (adobe
photoshop,
paint shop).
Nagyon fontos ! Peldaul:
150x200mm-es kepet szeretnenk
marni, es tudjuk hogy a marofejunk
0.1mm,
akkor a bmp kep merete pixelben 1500x2000 kell
hogy legyen !
Tehat:
millimeterben vett hossz /
marofejatmero =
pixel 2. Miutan
a pixelmeret ismereteben megfelelo meretben megszerkesztettuk a
kepet kepszerkesztoben,
fekete-feher (1bit-es) BMP kepformatumban
mentsuk
el. A program kizarolag ezt a kepformatumot ismeri. 3. Inditsuk
el ezt a programot, es a beallitasokban
adjuk meg a FAJLNEVNEL
a BMP kep pontos eleresi
utjat, es nevet. 4. Pozicionaljuk
a marofejet az anyag fole,
es kepzetetbeli teglalap alaku
gravirozasra varo felulet jobb felso sarkara !!! Fontos ! Nem bal-felso,
hanem jobb felso sarkara ! 5. Ellenorizzuk
hogy a beallitasokban megadott MARASMELYSEG nevu ertek
es a valos anyag-marofej tavolsag egyezik-e !
Kis kitero a marasmelyseg
meghatarozasara:
Peldaul ! 2mm-es tavolsagot akarunk
hagyni a marofej, es az
anyag kozott,
pozicionalaskor. Tehat
amikor nincs maras. A marasmelyseg
pedig 1mm, tehat
azt szeretnenk hogy a marofej
1mm melyen furodjon az anyagba, akkor
1+2=3mm, tehat a marasmelysegben
3 -at irjunk be. 6. Miutan
a marofej a megfelelo tavolsagban van az anyagtol, es a kepzeletbe-
li teglatest alaku gravirozasra varo felulet jobb felso sarkaba van pozi-
cionalva a fej, elindithatjuk
a munkat. ---------------------------------------------------------------------------- |