a programról

 

 

A program -leegyszerűsítve a működési elvét- nyomató-elven működteti a cnc-gépet.

Soronként halad, mint ahogy a nyomtató is dolgozik a papírra.

 

A képen látható kép szolgál példaként, mint a beviteli anyag a programba.

Helyes programbeállítás esetén ezt kapjuk eredményül:

 

 

Ezzel remélem sikerült is nagyvonalakban az olvasó lelki szemei elé tárni, hogy milyen esetekben alkalmazható a program ! A számtalan beállítási lehetőségnek köszönhetően alkalmazható sokféle szerszámmal felszerelt gépre. (maró, lézer…)

 

 

 

Fő jellemzők a programról:

- g-kód ismeretek nélkül, könnyen kezelhető felülettel 2 bites BMP képek marására készült

- bármilyen step/dir vezérlőelektronikával kompatibilis

- végállások érzékelése nincs beépítve, erre oda kell figyelni munka közben

 

Rendszerkövetelmény: valamilyen DOS rendszer, vagy Windows 95/98/ME indítólemez !

                                       Legalább egy 80 Mhz proc.órajelű számítógép

                                       LPT port

 

Telepítés :                      tetszőleges könyvtárba másolható

 

A program „helpjébőlsokminden kiderül (dos-ékezetprobléma miatt nem használok ékezetet):

 

Fomenu:

Valaszthatok a lehetosegek, es a tengelyeket is itt lehet a kivant helyre

pozicionalni a kurzormozgato nyilakkal.

Tengely-gyorsasag kalibralasa soran itt meggyozodhetunk munka kozbeni muko-

desukrol. A beallitasokban fellelheto ,hogy 6-fele sebesseg-mintat kell

allitani.

1. X-tengely pozicionalaskor (amikor Z-tengely fent van)

2. Y-tengely pozicionalaskor (amikor Z-tengely fent van)

3. X-tengely maraskor (amikor Z-tengely lent van)

4. Y-tengely maraskor (amikor Z-tengely lent van)

5. Z-tengely felhuzasi sebessege

6. Z-tengely leengedesi sebessege

 

Az ujonnan beallitott sebessegertekeket rogton ki lehet probalni a FOMENUBOL

,es ha modositasra szorul valamelyik tengely ,akkor innen konnyuszerrel lehet

megnyitni a beallitasokat.

Ugyanigy a Z-tengelyt fel-le mozgatva Q-A -val a munka kozbeni felhuzasi-

leengedesi sebessegek helyessegerol gyozodhetunk meg.

 

-J- Megnyomasaval atvalthato hogy az X-Y tengelyek a sebesseg-probalgatasok

soran a munkakozbeni pozicionalo, avagy a marasi sebessegertekeket hasznalja.

 

-S- Egy 'gyorstesztet' vegezhetunk a marasi mechanizmus mukodeserol.

    Leengedi a marofejet, majd felhuzza, mindezt a munka kozbeni marasra

    vonatkozo beallitasokkal. Ezaltal konnyen, es gyorsan meggyozodhetunk

    hogy hosszutavon, egy nagy munka elinditasa elott hogyan fog viselkedni

    a z-tengely.

 

+/- Gombokkal lehet beallitani azt a tavolsagot hogy 1 tengelymozgatas-pa-

    rancs mekkora tavolsaggal mozditson a tengelyeken.

 

 

Munka elinditasa elott a marofejet a gravirozni kivant felulet jobb felso

sarkara kell pozicionalni.

 

----------------------------------------------------------------------------

Munka:

Miutan a gravirozni kivant felulet jobb felso sarkahoz van pozicionalva a

marofej, az -M- megnyomasa utan elindul a munka.

A bmp-kepet latni fogjuk egesz munka alatt, alapbol szurke szinben.

A kimarasok atesett pontok folyamatosan szinezodnek at feherre.

Az egesz munkafolyamatrol folyamatosan latunk visszajelzest, statisztikat.

 

Lehetoseg van a munka alatt a Z-tengelyen korrigalni.Q, es A gomb megnyoma-

saval a Z-tengely fel/avagy lentebb mozog kivant lepessel.

 

A munka megszakitasaval a tengelyek visszaallnak kezdopontra.

----------------------------------------------------------------------------

Teszt-kep marasa:

Egy munkafolyamatot hajt vegre egy olyan szandekosan kicsire meretezett

keppel, amiben megvannak azok a kepi elemek (fuggoleges vonal, vizszintes

vonal, pepita), amik a kigravirozott feluleten szamunka visszajelzest adhat-

nak a beallitasok helyessegerol, es ralatast mutatnak a majdani 'nagy-munka'

minosegerol. A 'nagy-munka' alatt pl. egy tobb oras ,nagyfelbontasu fenykepet

ertek. Mielott azt elinditjuk, javaslom lefuttatni ezt a teszt-kep marast !

Munka elott ,es utan lathato a kepernyon az a ponthalmaz, amit viszont kell

latnunk a gravirozott feluleten.

Tanulmanyozzunk hosszasan a teszt soran kimart pepitat, fuggoleges-,es viz-

szintes vonalat, erdemes idot szentelni a MAROFEJATMERO, es a CSUSZTATAS nevu

ertekek (beallitasban) helyes beallitasaval, mivel ezek fogjak leginkabb

meghatarozni az elkeszult kep minoseget.

Ezert keszult, erre ajanlom ezt a teszt-kep maras fukciot.

----------------------------------------------------------------------------

Kep megtekintese:

Pusztan elovigyazatossag vegett erdemes meggyozodni itt hogy valoban a helyes

kepet allitottuk-e be munka elott. A kepet lehet kicsinyitni/nagyitani,

mozgatni.

----------------------------------------------------------------------------

Felbontas-kalkulator:

Egy egyszeru szamitast vegez a munkank legelso fazisanak megkonnyiteseert.

A leendo gravirozott felulet ismerete ,es a beallitasokban meghatarozott

MAROFEJATMERO nagysaga alapjan szamolja ki , hogy a kepszerkeszto progra-

munkban mekkora legyen a bmp kep merete.

----------------------------------------------------------------------------

Beallitasok:

Itt a beallitasokat tartalmazo fajl-t lehet modositani egy specialis

szovegszerkeszto kornyezetben.

----------------------------------------------------------------------------

 

Probaltam rendbeszedni a leglenyegesebb dolgokat:

Egy munka elkeszitese tetelesen:

 

1. Meg kell hatarozni mekkora feluletet szeretnenk gravirozni, es milyen fel-

   bontassal. A marofej atmeroje fogja meghatarozni a felbontast !

   Nagyon fontos ez a meret-marofej-felbontas arany, ezeket pontosan be kell

   allitani.

   Legeloszor is a gravirozott felulet pontos meretenek ,es a marofejunk at-

   merojenek (pontosabban hogy mekkora pontot mar az anyagon a fej)

   ismerete utan, tudjuk kiszamolni hogy mekkora pixelmeretu bmp-t kell majd

   szerkesztenunk kepszerkeszto programok segitsegevel (adobe photoshop,

   paint shop). Nagyon fontos ! Peldaul:

   150x200mm-es kepet szeretnenk marni, es tudjuk hogy a marofejunk 0.1mm,

   akkor a bmp kep merete pixelben 1500x2000 kell hogy legyen !

   Tehat:

   millimeterben vett hossz   /    marofejatmero    =    pixel

2. Miutan a pixelmeret ismereteben megfelelo meretben megszerkesztettuk a

   kepet kepszerkesztoben, fekete-feher (1bit-es) BMP kepformatumban mentsuk

   el. A program kizarolag ezt a kepformatumot ismeri.

3. Inditsuk el ezt a programot, es a beallitasokban adjuk meg a FAJLNEVNEL

   a BMP kep pontos eleresi utjat, es nevet.

4. Pozicionaljuk a marofejet az anyag fole, es kepzetetbeli teglalap alaku

   gravirozasra varo felulet jobb felso sarkara !!! Fontos ! Nem bal-felso,

   hanem jobb felso sarkara !

5. Ellenorizzuk hogy a beallitasokban megadott MARASMELYSEG nevu ertek

   es a valos anyag-marofej tavolsag egyezik-e !

 

   Kis kitero a marasmelyseg meghatarozasara:

   Peldaul ! 2mm-es tavolsagot akarunk hagyni a marofej, es az anyag kozott,

   pozicionalaskor. Tehat amikor nincs maras. A marasmelyseg pedig 1mm, tehat

   azt szeretnenk hogy a marofej 1mm melyen furodjon az anyagba, akkor

   1+2=3mm, tehat a marasmelysegben 3 -at irjunk be.

6. Miutan a marofej a megfelelo tavolsagban van az anyagtol, es a kepzeletbe-

   li teglatest alaku gravirozasra varo felulet jobb felso sarkaba van pozi-

   cionalva a fej, elindithatjuk a munkat.

 

----------------------------------------------------------------------------